Skånska Järnvägar
Kort historik från Skånska Järnvägars hemsida
Skånska Järnvägar trafikerar Brösarp - S:t Olof, som förr var en del av YBJ (Ystad - Brösarps Järnväg). YBJ öppnades för trafik 1901, tågen gick då över Tomelilla på delen S:t Olof - Ystad. Redan år 1900 hade Brösarp genom ÖSJ (Östra Skånes Järnvägar) förbindelse med Kristianstad.
1902 anslöt även en bana från Ystad - Gärsnäs i S:t Olof (Ystad - Gärsnäs - S:t Olofs Järnväg, YGStOJ).
Ystadsjärnvägarna förstatligades 1941, därefter framfördes tågen via Gärsnäs i stället för Tomelilla. Sista SJ-tåg på linjen gick 1971 och några år senare upphörde även godstrafiken.
Skånska Järnvägar startade museitågstrafik på bandelen Brösarp - S:t Olof sommaren 1971.
Vill du veta mer om Järnvägens och museiföreningens historia så rekommenderar vi jubileumsboken om Ystad-Brösarps järnväg 100 år och Skånska Järnvägar 30 år.
Klicka HÄR för att gå vidare till SkJs hemsida och se tidtabeller för ångtåg m.m.
Planerar du ditt besök väl, kan du hinna med både en dressintur och en resa med ångtåget på samma dag.
För att hinna med både dressin och ångtåg utan att stressa föreslår vi följande alternativ:
1/ Börja med dressin 9.30 I Sankt Olof ni är åter i Sankt Olof 13.30
Ta bilen till Brösarp, åk tåg nr5. kl 14.40 till Sankt Olof och åter med tåg nr 6. 15.40 framme i Brösarp 16.10
2/ Börja med tåget i Brösarp tåg nr 1. Kl 10.00 till Sankt Olof och åter tåg nr 2 kl 11.05 framme i Brösarp 11.35
Ta bilen till Sankt Olof och cykla dressin 13.45 åter i Sankt Olof 17.45
Du bokar aktiviteterna var för sig från respektive hemsida.